Meld inn frukt og bær
Det er uforpliktende å sende inn informasjon. Vi tar kontakt før noe eventuelt avtales.
Hva er Delt Fra Hagen?
Hvert år blir frukt og bær stående igjen i hager og på gårder. Epler, plommer, pærer og bær faller ned og går til spille, selv om de har stor verdi. Delt Fra Hagen gjør det enklere å ta vare på overskuddet og bruke det til noe som gir mening, både for deg, for gjestene og for lokalsamfunnet.
Hvem kommer for å plukke?
Dette er en aktivitet i regi av Discover Hadeland. Det vil i praksis være utenlandske gjester som kommer til hagen eller gården din for å være med på innhøsting som en del av et tilrettelagt opplegg.
Vi avtaler alltid på forhånd hvem som kommer, når de kommer og hva som skal skje. Ingenting skjer uten at du har sagt ja.
Hva skjer med frukten og bærene?
Mye av frukten og bærene brukes i aktiviteter der gjestene lager sine egne suvenirer, for eksempel syltetøy og saft. Dette tappes på krukker og glass fra Hadeland Glassverk, slik at gjestene kan ta med seg et spiselig minne hjem i stedet for en typisk suvenir.
Blir det større mengder enn vi bruker i aktivitetene, tilbyr vi overskuddet til hoteller og restauranter i området til en lav pris, eller sender det til Røyse bærpresseri slik at det kan bli til saft.
Eventuelt økonomisk overskudd går til lokale jakt og fiskeforeninger, som bruker det til å finansiere varmesøkende droner i slåtten. Slik kan vi bidra til å hindre at rådyrkalver blir drept når jordene slås.
Hvorfor være med
- Du slipper å se frukt og bær gå til spille
- Du bidrar til mindre matsvinn og bedre bruk av lokale ressurser
- Gjestene får en ekte opplevelse av norsk hage og gårdsliv
- Overskudd går tilbake til lokalsamfunnet gjennom konkrete tiltak
- Du er med på et positivt, lokalt initiativ uten mye ekstra arbeid for deg
Dette er ikke en salgsordning
Dette er ikke en ordning der du selger frukt og bær. Det gis ikke betaling per kilo. Delt Fra Hagen passer for deg som har et overskudd du ikke får brukt selv, og som synes det er fint at det kommer til nytte gjennom lokale aktiviteter og gode formål.
Slik fungerer det
- Du sender inn informasjon om hva du har i skjemaet under
- Du oppgir hvor det er, omtrent hvor mye og når det bør plukkes
- Vi vurderer om det passer inn i aktivitetene våre
- Hvis det er aktuelt, tar vi kontakt og avtaler neste steg
- All plukking skjer bare etter avtale med deg
Meld inn frukt eller bær som du har
Bruk skjemaet under for å fortelle oss hva du har av frukt eller bær som du ikke skal høste selv. Du trenger ikke skrive mye, bare nok til at vi kan forstå hva som finnes og hvordan vi kan kontakte deg.
Vanlige spørsmål og svar:
Får jeg betalt for frukten eller bærene?
Nei. Dette er en ordning for overskudd du ikke får brukt selv, og som kan komme til nytte i stedet for å gå til spille.
Hva skjer med frukten og bærene som blir plukket?
De brukes i aktiviteter der gjestene lager egne suvenirer, for eksempel syltetøy og saft på glass fra Hadeland Glassverk. Blir det store mengder, tilbyr vi overskuddet til hoteller og restauranter eller sender det til Røyse bærpresseri.
Hva skjer med eventuelt økonomisk overskudd?
Eventuelt økonomisk overskudd går til lokale jakt og fiskeforeninger som bruker det til varmesøkende droner i slåtten.
Kan noen komme uten at jeg har godkjent det?
Nei. All plukking skjer bare etter avtale med deg.
Hvor lang tid i forkant må jeg gi beskjed?
Gi oss gjerne beskjed i god tid, helst 2–3 uker før du tenker at frukten eller bærene bør plukkes, så rekker vi å sy det inn i reiser og aktiviteter for gjestene. Hvis du allerede nå vet at du ikke kommer til å plukke selv denne sesongen, er det bare fint om du sender inn informasjon med en gang. Jo tidligere vi vet om det, jo bedre kan vi planlegge.
Hvem er det som kommer for å plukke?
Det vil som regel være internasjonale gjester som deltar i en aktivitet organisert av Discover Hadeland.
Må jeg vite nøyaktig hvor mye jeg har?
Nei. Et grovt estimat er nok. Det viktigste er at vi får en pekepinn på hva som finnes og når det er aktuelt.
Passer dette for alle?
Nei. Dette passer best for deg som har overskudd du ikke får brukt selv, og som synes det er fint at det blir del av en lokal opplevelse for gjester.