Discover Hadeland
  • Our tours
  • Why Hadeland
  • Why travel with us
  • Regenerative travel
  • Contact us

Har du frukt eller bær du ikke får plukket selv?

Vi i Discover Hadeland inviterer hageeiere og gårdbrukere i Hadeland til å melde inn overskudd av frukt og bær som dere ikke rekker eller ønsker å høste selv. Dette blir en del av en aktivitet vi tilbyr internasjonale gjester som vil oppleve ekte norsk hage og gårdsliv.

DFH4
DFH5
DFH8
1/3 Red currants are suitable for both jelly and juice, photo SBK.as
DeltFraHagen1

Meld inn frukt og bær  
Det er uforpliktende å sende inn informasjon. Vi tar kontakt før noe eventuelt avtales.

Hva er Delt Fra Hagen? 
Hvert år blir frukt og bær stående igjen i hager og på gårder. Epler, plommer, pærer og bær faller ned og går til spille, selv om de har stor verdi. Delt Fra Hagen gjør det enklere å ta vare på overskuddet og bruke det til noe som gir mening, både for deg, for gjestene og for lokalsamfunnet.

Hvem kommer for å plukke?
Dette er en aktivitet i regi av Discover Hadeland. Det vil i praksis være utenlandske gjester som kommer til hagen eller gården din for å være med på innhøsting som en del av et tilrettelagt opplegg.

Vi avtaler alltid på forhånd hvem som kommer, når de kommer og hva som skal skje. Ingenting skjer uten at du har sagt ja.

DFH1

Delt Fra Hagen

DFH7

Hva skjer med frukten og bærene?
Mye av frukten og bærene brukes i aktiviteter der gjestene lager sine egne suvenirer, for eksempel syltetøy og saft. Dette tappes på krukker og glass fra Hadeland Glassverk, slik at gjestene kan ta med seg et spiselig minne hjem i stedet for en typisk suvenir.

Blir det større mengder enn vi bruker i aktivitetene, tilbyr vi overskuddet til hoteller og restauranter i området til en lav pris, eller sender det til Røyse bærpresseri slik at det kan bli til saft.

Eventuelt økonomisk overskudd går til lokale jakt og fiskeforeninger, som bruker det til å finansiere varmesøkende droner i slåtten. Slik kan vi bidra til å hindre at rådyrkalver blir drept når jordene slås.


Hvorfor være med

  • Du slipper å se frukt og bær gå til spille
  • Du bidrar til mindre matsvinn og bedre bruk av lokale ressurser
  • Gjestene får en ekte opplevelse av norsk hage og gårdsliv
  • Overskudd går tilbake til lokalsamfunnet gjennom konkrete tiltak
  • Du er med på et positivt, lokalt initiativ uten mye ekstra arbeid for deg


Dette er ikke en salgsordning
Dette er ikke en ordning der du selger frukt og bær. Det gis ikke betaling per kilo. Delt Fra Hagen passer for deg som har et overskudd du ikke får brukt selv, og som synes det er fint at det kommer til nytte gjennom lokale aktiviteter og gode formål.


Slik fungerer det

  • Du sender inn informasjon om hva du har i skjemaet under
  • Du oppgir hvor det er, omtrent hvor mye og når det bør plukkes
  • Vi vurderer om det passer inn i aktivitetene våre
  • Hvis det er aktuelt, tar vi kontakt og avtaler neste steg
  • All plukking skjer bare etter avtale med deg

Meld inn frukt eller bær som du har
Bruk skjemaet under for å fortelle oss hva du har av frukt eller bær som du ikke skal høste selv. Du trenger ikke skrive mye, bare nok til at vi kan forstå hva som finnes og hvordan vi kan kontakte deg.

    DFH6

    Vanlige spørsmål og svar:

    Får jeg betalt for frukten eller bærene?
    Nei. Dette er en ordning for overskudd du ikke får brukt selv, og som kan komme til nytte i stedet for å gå til spille.

    Hva skjer med frukten og bærene som blir plukket?
    De brukes i aktiviteter der gjestene lager egne suvenirer, for eksempel syltetøy og saft på glass fra Hadeland Glassverk. Blir det store mengder, tilbyr vi overskuddet til hoteller og restauranter eller sender det til Røyse bærpresseri. 

    Hva skjer med eventuelt økonomisk overskudd?
    Eventuelt økonomisk overskudd går til lokale jakt og fiskeforeninger som bruker det til varmesøkende droner i slåtten.

    Kan noen komme uten at jeg har godkjent det?
    Nei. All plukking skjer bare etter avtale med deg.

    Hvor lang tid i forkant må jeg gi beskjed?
    Gi oss gjerne beskjed i god tid, helst 2–3 uker før du tenker at frukten eller bærene bør plukkes, så rekker vi å sy det inn i reiser og aktiviteter for gjestene. Hvis du allerede nå vet at du ikke kommer til å plukke selv denne sesongen, er det bare fint om du sender inn informasjon med en gang. Jo tidligere vi vet om det, jo bedre kan vi planlegge. 

    Hvem er det som kommer for å plukke?
    Det vil som regel være internasjonale gjester som deltar i en aktivitet organisert av Discover Hadeland.

    Må jeg vite nøyaktig hvor mye jeg har?
    Nei. Et grovt estimat er nok. Det viktigste er at vi får en pekepinn på hva som finnes og når det er aktuelt.

    Passer dette for alle?
    Nei. Dette passer best for deg som har overskudd du ikke får brukt selv, og som synes det er fint at det blir del av en lokal opplevelse for gjester.

    Pick surplus fruit and berries that would otherwise go to waste
    Natural home made jam
    1/1 Jam made of surplus fruits and berries

    • Get in touch
    • Why Hadeland
    • Why travel with us
    • Regenerative travel
    • FAQ
    Discover Hadeland

    Proud to
    be part of:

    Member of:

    Discover Hadeland by NDDM - Norwegian Destination Development & Management

    Discover Hadeland by NDDM (Norwegian Destination Development & Management), in collaboration with our valued network and partners.

    All photos on this site are real images from Hadeland and our partners, not AI-generated. We use an AI assistant (Perplexity, powered by GPT-5.1) for proofreading, but all content is written, checked, and approved by humans.

    • Privacy Policy
    • Terms & Conditions
    SBK*